woensdag 6 juni 2012

Pennen top-25: NR. 24

Ter ere van ons 75-jarige bestaan, stellen wij, samen met u, een pennen top-25 samen. Wilt u kans maken op de prachtige pen met gouden penpunt, vraag dan nu ons wedstrijdformulier door een mail te sturen naar info [at] bruzetta.nl.

NR. 24
BIC

In onze top-25 zullen we de meest aansprekende pennen opnemen die wij in de afgelopen 75 jaar zijn tegengekomen, aangevuld met de pennen die u ons natuurlijk tipt. Hierbij de NR.24: een pen die absoluut niet mag ontbreken in deze top-25. Deze pen heeft weliswaar geen gouden penpunt, geen prachtige penhouder en het is geen merk om mee te pronken, maar het is waarschijnlijk wel de bekendste pen die ooit is gemaakt: de BIC-pen. U maakt trouwens nog kans op die prachtige pen met gouden penpunt!


Afbeelding 1: BIC Cristal. Verdien met uw BIC-verhaal een gouden BIC. Lees snel verder.




Misschien kennen de meeste van jullie de BIC met het kliksysteem (zie afbeelding 2); van een collega of mede-student die tijdens een vergadering of een college gedachteloos met zijn pen klikt, onophoudelijk. Maar de originele BIC-pen, de pen die 60 jaar bestaat, is de BIC Cristal (zie afbeelding 1). Naast het klikken, haalt de BIC-pen nog een onhebbelijke eigenschap bij ons naar boven, je wilt op de pen kauwen en dat gaat uiteindelijk altijd fout en eindigt in het 'blauwe-lippen-fenomeen'. En daar hebben we zelf een berg aan ervaring mee. Of dacht u dat wij alleen zachtjes onze gouden pen beroeren? Denk dan maar eens aan de slechte tanden van de tandarts, de scheve bril van de opticien en versleten zolen van de schoenmaker. Natuurlijk pakken wij ook vaak even de BIC.


Een betaalbare pen voor iedereen
BIC is dus misschien wel, zoals ze zelf tijdens een prachtige campagne ooit zeiden, de meest gegeten pen ter wereld. Het is in ieder geval de meest verkochte pen ter wereld. De magische grens van een miljard werd in 2005 al bereikt.


De BIC Cristal is bedacht en ontworpen door baron Marcel Bich. Op zijn dertigste bundelde Bich de krachten met Edouard Buffard, om samen penonderdelen te fabriceren in het Franse plaatsje Clichy. Toen de eerste balpennen op de markt kwamen, ontdekte baron Bich hoeveel makkelijker ze schreven. Hij besefte hoe deze pennen een revolutie teweeg zouden kunnen brengen, mits ze betaalbaar werden voor iedereen.


Hij kocht het patent van de Hongaar Laszlo Biro. Biro op zijn beurt had al een kleine revolutie teweeggebracht door inkt van drukpersen te gebruiken in zijn pen. Inkt die dikker was en dus niet zoveel lekte als de inkt die werd gebruikt met de penveer. De inkt was alleen veel te dik voor een vulpen, dus ontwierp hij een pen met een kogellagertje waarop hij een lang inktreservoir monteerde: de balpen.





Afbeelding 2: de Klik-BIC



Het juiste product op het juiste moment

Bich begon het ontwerp en de inkt te verbeteren, waarbij hij dankbaar gebruik kon maken van zijn vaardigheden en nauwkeurigheid als maker van Zwitserse horloges. Na vijf jaar ontwikkelen en investeren was het zover: de eerste BIC Cristal pen verliet in december 1950 de fabriek in Clichy.

"Hij kostte slechts 0,50 Franse Francs en was hervulbaar. De lancering van de BIC Cristal kwam als geroepen. Frankrijk was druk bezig met een wederopbouw. Het land verlangde naar vernieuwing, snelheid, maar boven alles bruikbare producten. Geen wonder dat de BIC Cristal direct een succes was. Het was het juiste product op het juiste tijdstip. In het eerste jaar werden er 10.000 pennen per dag verkocht, tegenwoordig zijn dat er nog steeds enkele miljoenen per jaar", aldus de BIC fansite.

De BIC is natuurlijk vernoemt naar Bich, maar dat is in het Frans een scheldwoord voor vrouwen.

De pen voor iedereen, overal
Omdat BIC 60 jaar bestaat, hebben ze natuurlijk een prachtige reclamecampagne. Een die geweldig inspeelt op het feit dat er weinigen zijn die de pen niet kennen. Daar hebben wij tot nu toe 574 woorden voor nodig. BIC een paar minder:

“I am in your pocket, in your daughter’s pencil case, on your father’s desk, and in front of the cash register of your local bakery.

I am idolized by designers and artistic directors the world over, and major museums put me on display.

You’ve seen me in Paris, Sao Paulo, New York, Dakar, ... the list goes on and on.

You can find me in 16o countries. I am so much a part of life that every country believes I was born there.

I am the most sold ballpoint pen in the world.

I am incredibly modern.

I’m 60 years old”

Woont u in Zeist of omgeving (of bent u een echte fan?) Kom langs, vertel over uw BIC-ervaring en wij geven u een speciale gouden of zilveren BIC die in gelimiteerde oplage is uitgegeven naar aanleiding van het 60-jarige bestaan. Het is een gelimiteerde uitgave, dus kom snel langs.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten